Pacalpörkölt


A pacalt lehet szeretni és nem szeretni, hát mi az első kategóriába tartozunk, mert az egész család nagy kedvence.
Más országokban is rajonganak érte (pl. Franciaország, Olaszország), de pörköltes változata a magyar konyha egyik legjellegzetesebb étele.

Pacalpörkölt elkészítése azonban igen hosszadalmas, ezért nagyobb adagnak érdemes neki fogni, és még finomabb is, ha egyszerre többet készítünk.

Általában nagyobb alkalmakra (szülinapra, névnapra vagy nagyobb vendégségre) szoktam készíteni -  most legutoljára nagylányom szülinapjára.


Hozzávalók: 1 kg pacalhoz írom le
20-25 dkg vöröshagyma
2 gerezd fokhagyma
5-6 dkg zsír
1 kk őrölt kömény
1 kk bors
20 g pirosarany 
1 ek fűszerpaprika
1 kk erős fűszerpaprika 
fél fehér paprika
fél paradicsom

Elkészítése:
A pacal abálása: először is a hentesnél veszek szép,  előmosott pacalt (1 főre kb. 30 dkg-ot számolok). Ezt otthon gondosan megtisztítom (széleit ha kell ledarabolom), még egy kis ecetes vízben, majd egy-két hideg vízben átöblítem. Annyi vízben, hogy ellepje felrakom abálni (a vízbe dobhatunk pár fej félbevágott vöröshagymát). Forrástól számítva kb. 15-20 percig abálom. Leszűröm és hideg vízzel átöblítem, majd 1 cm vékony csíkokra vágom.

Az apróra vágott hagymát a zsíron kissé megdinsztelem. Belerakom a szintén apróra darabolt paprikát, paradicsomot, fokhagymát és kevergetve kissé átpirítom, majd rárakom a pacalt, felöntöm vízzel, úgy hogy majdnem ellepje. Sózom, fűszerezem, hozzáadom a pirosaranyat és takaréklángon 3-4 órahosszát főzöm. Közben néha rázogatom, óvatosan megkeverem, hogy oda ne kapódjon. Mikor már majdnem puha én akkor rakom rá a fűszerpaprikákat, ha kell még után fűszerezem és még kb. félórát főzöm.

Mi kissé csípősen szeretjük, ezért rakom bele az erős fűszerpaprikát, de ha kisgyerekek is esznek belőle akkor helyette erős zöldpaprikát vagy cseresznye paprikát teszek főzés közben bele, csak ügyelek, hogy szét ne menjen.

Főtt burgonyával és savanyúsággal tálalom.

Ui: Mostanában úgy készítem, hogy a fűszerpaprika felét a pacal hozzáadása előtt a pörköltalaphoz adom, a többit pedig az utolsó félórában.
Azért nem célszerű az összes fűszerpaprikát főzés elején belerakni, mert a pacal leve egy kicsit enyves, ragadós és ha paprikás a szaftja könnyen odakapódhat.

A jó pacalpörkölt sűrű, kissé csípős, jó fűszeres, ragadós.

Megjegyzések

  1. Én imádom! De senki más, így magamnak nem szoktam csinálni.
    Nagyon guszta!!!

    VálaszTörlés
  2. Nekem is nagy kedvencem! Ha hazajövök Magyarországra, mindig ezt rendelek anyutól. A belgák nem eszik, Franciaországba kell átmenni pacalért.

    VálaszTörlés
  3. Akkor én szerencsés vagyok, hogy nálunk mindenki nagyon szereti, így szívesebben is készítem!

    VálaszTörlés
  4. Nálunk a férjem szereti. Én még nem mertem valamiért megkóstolni, pedig azt mondja, finom:)) Elhiszem, csak gyáva kukac vagyok:))

    VálaszTörlés
  5. Ahogyan a nagykönyvben meg van írva. Klasszikus:)

    VálaszTörlés
  6. A párom amióta a bloglistámban megtalálta nálad ezt a fotót, azóta nyaggat. Imádja!!!
    De én nem tudok pacalt csinálni, így most vagy megpróbálkozom, vagy hazaküldöm Anyukájához. :)

    VálaszTörlés
  7. Trinity! Előítéleteket félretéve tényleg nagyon finom, érdemes megkóstolni:-))

    Inlandir! Igazad van, biztos te is szereted.

    Raindrop! Ajánlom próbáld meg, de csak akkor, ha más is szereti, mert tényleg ebből többet érdemes készíteni. Bár kisebb csomagokban lefagyasztva bármikor elővehető.

    VálaszTörlés
  8. az egyik legjobb recept, aminek alapján pacalt főztem, igaz, bográcsban

    VálaszTörlés
  9. Gyulus nagyon köszönöm, örülök, hogy jól sikerült:)
    Bográcsban főzve még biztos finomabb is.

    VálaszTörlés
  10. Czibulyáné Nagy Kati2011. szeptember 29. 13:59

    sajnos a férjem meghalt egy hete de a kisfiam és én is imádjuk a pacal pörköltet mindig ő csinálta világra szólóan finomat most nekem kell ezzel a nem könnyű feladattal meg
    birkóznom ezért is kértem vagyis néztem meg segítségül a receptet.
    Többfélét is olvastam van aki nem pirítja fel a pacalt csak a hagymát,
    most én az ön receptje alapján próbálom meg nagyon izgulok milyen lesz.

    VálaszTörlés
  11. Hát, tanácstalan vagyok, van két kiló nyersen. Iszonyú nagy pacalkedvelő vagyok, de normálisan megfőzni még sose sikerült. Ha igyekszem szó szerint betartani ezt a receptet, van remény?

    VálaszTörlés
  12. Kiskte most olvastam megjegyzésed és szerintem, ha mindent így készítesz biztos sikerülni fog. Eddig mindenkinek nagyon ízlett, aki megkóstolta a pacalpörköltemet. Én jó csípősen szeretem, szinte most is összefut a nyál a számban...nyami:)

    VálaszTörlés
  13. Czibulyáné Nagy Kati remélem sikerült elkészítened a pacalpörköltet, ha esetleg valamiben segíthetek nyugodtan írj!:)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mákos kókuszos almás szelet liszt és cukor mentes

Hortobágyi húsos palacsinta